De City Marketing Council is een onafhankelijke vereniging zonder winstoogmerk, die in 2007 is opgericht als het officiële orgaan van de stad Eupen. Deze organisatie is bedoeld om de constructieve krachten van handel, economie, toerisme, cultuur en sport te bundelen.
Missie van de Raad voor Citymarketing
De VZW heeft als doel de stad te kwalificeren als een aantrekkelijke en hoogwaardige bedrijfs- en woonlocatie en de stad te positioneren binnen de groeiende regionale en internationale concurrentie om locaties.
In het kader van de ter beschikking gestelde middelen geeft de stad opdracht aan de VZW met het volgende:
- een oriëntatie op de richtlijnen en mission statements van de stedenbouwkundige concepten die de VZW in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en die nu zijn vastgelegd in het 'Concept 2020'.
- het verbeteren van de kwaliteit van leven voor alle gebruikers van de stad
- Onderhoud en verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk stadsbeeld
- de revitalisering van het stadscentrum
- Uitbreiding van het aanbod van de economische, sociaal-culturele en toeristische sector en bundeling van de krachten die daar actief zijn
- de coördinatie van de evenementen
- de verbetering van de vacature in de stad
- Verbetering van het imago van de stad, ontwikkeling van een bedrijfsidentiteit
- Verbetering van de marketing van de stad naar de buitenwereld door middel van reclame en public relationsbeit
- het versterken van de identificatie van de inwoners met hun stad
- actieve betrokkenheid van de inwoners van de stad bij de besluitvorming door het communiceren van doelstellingen en projecten
- themagerichte betrokkenheid van alle actieve krachten die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de stad
De VZW ontwikkelt in samenwerking met de gemeente ideeën en projecten op de genoemde vakgebieden. Het is het uitvoeringsorgaan van zijn eigen projecten en delegeert verdere maatregelen en acties. Het kan in opdracht van de stad projecten uitvoeren of deskundige adviezen en verklaringen geven.